18 Paź Czy mnie słyszysz? Akustyka w biurze
We współczesnym świecie bezustannie otacza nas hałas. Także w pracy mamy do czynienia z dobiegającymi z każdej strony dźwiękami. Współpracownicy prowadzą głośne rozmowy telefoniczne, rozmawiają, w dali odzywa się ekspres do kawy, hałasuje niszczarka dokumentów. Nasze biuro to nie tylko to, co widzimy, ale i to co słyszymy. Wielu osobom hałas przeszkadza w skupieniu się na pracy. Inne osoby z kolei nie wyobrażają sobie efektywnej pracy bez muzyki. Jak pogodzić oczekiwania wszystkich członków zespołu, z których każdy inaczej postrzega biurowe dźwięki?
Dlaczego akustyka w biurze jest ważna?
W szczególności w biurach typu open space, gdzie pomieszczenie dzielone jest przez wiele osób naraz, komfort akustyczny jest bardzo ważny. Celem nadrzędnym jest, aby stworzyć pracownikom optymalne warunki do rozmów ale jednocześnie nie zaburzać ich koncentracji. Długotrwałe przebywanie w hałasie jest nie tylko nieprzyjemne, ale może być szkodliwe dla zdrowia i prowadzić do:
- uszczerbku słuchu
- stresu
- zmęczenia
- dekoncentracji
- upośledzenie pamięć i umiejętności uczenia się
Zbyt duży hałas wpływa nawet na naszą postawę przy biurku.
Komfort akustyczny rzadko brany jest pod uwagę na etapie projektowania budynku. Priorytetem tutaj prawie zawsze są względy estetyczne oraz ekonomia. Problem pojawia się dopiero w momencie, gdy w biurze zaczynają pracować ludzie.
Jak poradzić sobie z nadmiernym hałasem w biurze?
Z pomocą przychodzą panele akustyczne, które skutecznie tłumią i pochłaniają odgłosy rozmów czy inne hałasy pojawiające się w biurze. Panele te można montować już po ukończeniu prac nad biurem.
Panele poza swoja funkcją wygłuszająca mają także walory estetyczne i pozytywnie wpływają na wygląd otoczenia. Dostępnie w wielu kolorach i kształtach, pasują do każdego rodzaju biura – klasycznego czy bardziej nowoczesnego.